heinolannuoret.blogspot on tarkoitettu tilaksi, jossa nuorille voidaan välittää tietoa turvallisesti. Täällä on vapaata jakaa mielipiteitään, kunhan se sallii monenpuolisen keskustelun. Kiusaamista tai vähättelyä ei sallita. Kritiikin tulee olla perusteltua ja rakentavaa. Tervetuloa kirjoittamaan!

keskiviikko 12. lokakuuta 2016

Nuorisotyön viikko
























Näin nuorisotyön viikolla haluaisin tuoda esiin nuorisotyön erityisyyden ja valtavan voimavaran murrosikäisten kohtaamiseen.
Ystäväni jakoi facebookissa Lahden koululta kuvatun you tubessa julkaistun pätkän, jossa ilmeisesti yläkoulun opettajan hermo menee ja hän huutaa ja sättii oppilaitaan. Oppilaat heittävät vettä kiukaalle ja opettaja jatkaa. Miten tähän on tultu, se tuskin on yhden eikä kahden vaikean oppitunnin tulosta. Tuollaisen purkauksen jälkeen tuskin pystyy enää opettamaan kyseistä luokkaa tai ainakin se vaatii laajaa, vuorovaikutteista keskustelua ja ulkopuolista apua.

Kirsi Pohjola teki nuorisotyö koulussa (nuorisotyö osana monialaista oppilashuoltoa) tutkimuksen 2010. Tutkimuksessa tutkittiin Kouvolan koulujen nuorisotyötä. Tarve koulunuorisotyön kehittämiseen oli lähtenyt pitkälti opettajien toiveista. Opettajat kokivat, että heidän ammattitaitonsa ja koulutuksensa eivät riitä tämän päivän nuorten kohtaamiseen ja ohjaamiseen. Toiminnan alkuaikoina opettajat eivät kaikin paikoin hahmottaneet koulunuorisotyön roolia ja yhteistyön mahdollisuuksia, mutta muutaman vuoden kokemuksen jälkeen opettajat totesivat, että eivät tiedä, mitä tekisivät ja miten tulisivat toimeen ilman koulunuorisotyöntekijää. Opettajat kokivat, että heidän suhteensa oppilaisiin on keventynyt. (Kirsi Pohjola, 2010)

Mikä nuorisotyön ammatissa on sellaista, mikä saa tämän aikaan.
Itse tajusin varmaan noin 30 vuotiaana nuorisotyöntekijänä miten tärkeää ja haasteellista työtä olin jo kymmenen vuotta tehnyt. Nuorisotyö oli minulle itsestään selvä valinta jo 15 vuotiaana, kun sain ohjausta ja tukea paikallisen nuorisotalon ohjaajalta. Onko nuorisotyö siis kutsumusammatti? Sanoisin, että kyllä, nuorisotyötä tehdään sydämellä, nuorisotyön tärkein tavoite on voimaannuttaa nuori. Tämä voimaantuminen voi tapahtua toiminnan tai vuorovaikutteisen keskustelun kautta. Tärkeintä on, että nuorta kuullaan ja häntä arvostetaan sellaisena, kun hän on.

Samaisesta tutkimuksesta poimin yhden nuorisotyön ammattilaisen sanoman:

” Mie koen, että kun on oikein sählii (oppilaita), kaikilla opettajilla menee hermot, niin koen, että pystyn kohtaamaan oikealla tavalla haastavat nuoret. Miettii, että sillä on joku juttu, miksi se ei tunnilla pysty olemaan, siitä ei ole hyötyä, että sanon että pidä jalat paikoillaan, vaan että se on joku muu juttu, millä lähestyä ratkaisuja. Kun löytää mikä sitä kiinnostaa, joka tulee kouluun mopolla ja räkii tullessaan niin ne alkaa jutteleen.” Kirsi Pohjola (2010)
 Yliopisto-opettaja Juha Nieminen Tampereen yliopistosta kuvaa nuorisotyön aatosta seuraavasti: Nuorisotyöntekijä on informaali kasvattaja, nuorisotyöntekijän on mentävä nuoren luo. Nuorisotyön tärkein menetelmä on dialoginen keskustelu, jonka tavoitteena on voimaannuttaa nuori. Nuorisotyöntekijän tulee olla selvillä omasta motivaatiopohjastaan. Nuorisotyön perustyömuotona on läsnäolo.

Miten nuorisotyön viikkoa Heinolassa vietettiin
Nuorisotyön viikkoa on vietetty normaalissa työn touhussa.  Nuorisotyöntekijät ovat näkyneet katukuvassa uusissa huppareissaan, näyttäen, että olemme hupparikansan puolella. Pleissin nuoret viettivät toiminnallisen illan Seikkailukeskus Saksalassa, nauttien ja tutustuen. Ohjaajien kanssa on keskusteltu niin työn palkkauksesta kuin työn haasteista. Moniammatillisissa tiimissä on tehty päihdesuunnitelmaa 1-9 luokkalaisille, yhdessä on pohdittu keinoja ja alustoja nuorten kohtaamiseen somessa. Etsivät nuorisotyöntekijät ovat kohdanneen yhden ikäluokan kutsunnoissa, työpajan ohjaajat ovat esitelleet nuorisopalveluiden toimintaa Salpauksen Opifest tapahtumassa. Paljon mahtuu normaalin kohtaamistyön lisäksi nuorisotyön arkeen.

Ensi viikolla vietetään syyslomaa ja leirielämä Saksalassa kutsuu paikkakunnan nuoria. Vuoden vaihteen tienoissa nuorisotalo muuttaa entisen oikeustalon tiloihin ja toiminta jaetaan nuorten taloon ja nuorisotaloon. Nuorten talo tulee kohtaamaan 16-29 vuotiaat, kun taas nuorisotalo toiminta on suunnattu 10-18 vuotiaille. Koulunuorisotyö aloitettiin kouluopas hankkeen jalanjäljillä tänä syksynä Lyseonmäen koululla. Työpaja toiminta jatkuu työpaja Torpalla ja Juhlassa ja Lahjassa ja toiminnan kehittämistä suunnitellaan. 

Nuorisotyötä tehdään, vaikkakin vähenevin resurssein, mutta sillä suurella sydämellä, mikä on työn edellytys.


Kirjoitti Anne Pänkäläinen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti