heinolannuoret.blogspot on tarkoitettu tilaksi, jossa nuorille voidaan välittää tietoa turvallisesti. Täällä on vapaata jakaa mielipiteitään, kunhan se sallii monenpuolisen keskustelun. Kiusaamista tai vähättelyä ei sallita. Kritiikin tulee olla perusteltua ja rakentavaa. Tervetuloa kirjoittamaan!

tiistai 29. maaliskuuta 2016

Tupakka tupakoimattoman näkökulmasta 2/4: Tupakka mediassa

Onpas tupakka hyvää

Osa 1/4     Osa 3/4      Osa 4/4   
Tupakka on myrkyllistä, terveyttä pitkällä aikavälillä tuhoavaa, aivokemiaa muuttavaa ja siten ihmiskehon kontrollia rampauttavaa ja se haisee pahalle. WHO (World’s Health Organisation) määritti sen ihmiskunnan eniten estettäviä kuolemia aiheuttavaksi lähteeksi vuonna 2008. Miten ihmeessä se on päästetty tällaiseen asemaan? Vastaus löytyy historiasta. 

Tupakka esiteltiin eurooppalaisille 1500-luvulla ja siitä lähtien aine kävi yläluokan ajoittaiseksi nautintoaineeksi, ja se pysyi sellaisena vuosisatojen ajan, kunnes sitä alettiin tehtailla ja mainostaa tavallisen kansalaisen käyttöön. Kun viimein haittavaikutuksia tutkittiin ja todettiin, yleinen ihmismassa oli tottunut tupakan käyttöön liiaksi lopettaakseen sen. Ihmiskunta oli kollektiivisesti addiktoitunut.

Tupakan pitkäikäisyyteen on myös vaikuttanut sen mainostus. Tupakka on määritelty niin haitalliseksi aineeksi, että sitä ei saa lain mukaan mainostaa Euroopan unionin valtioissa tänä päivänä. Pistetäänpä asia perspektiiviin; ALKOHOLIA saa mainostaa tiettyjen rajojen sisällä, mutta TUPAKKAA ei. Mutta tämä koskee vain nykyaikaa. Jos kuljemme vain 40 vuotta taaksepäin, löydämme selvästi erilaisen kuvan. Amerikkalainen mainonta teki tupakoinnista sivistynyttä; muodikasta.

   

Tämänlaista mainontaa löytyi muun maailman lailla Suomestakin.


  Tupakkaa mainostettiin jopa televisiossa!


Tuntuu aika absurdilta, vai mitä?

Vaikka suora mainonta on nykyään harvinaista ja meillä kiellettyä, epäsuoraa mainontaa löytyy yhä mediastamme. Action-elokuvien sankarit aina tupakoivat, ja tapa liitetään vastarinnan osoittamiseen. Tupakointi myös esitetään seksikkäänä. Tupakan hyötyvaikutuksia myydään mediasta käsin tällä tavalla. Hahmot polttavat suuren stressin alaisina ja rauhoittuvat ja muuta vastaavaa. Katsoja oppii, että tupakka rentouttaa, ja saattaa ehkä haluta kokeilla sitä itsekin rauhoittuakseen.

Uma Thurman - Pulp Fiction
Bruce Willis - Die Hard
Ihmiselle syntyy alitajuinen mielikuva siitä, mitä tupakka on ja mitä se saa aikaan. Erityisesti omaa itsenäisyyttään luovat nuoret löytävät monia itselleen miellyttäviä ominaisuuksia, joten tupakointi tuntuu hänelle lähestyttävämmältä.

Nykyään tupakka-askeihin tulee liittää faktallisia terveysvaroituksia, jotta ostaja tiedostaisi mitä syöpätikkuja hän aikoo ikeniensä tuntumalle tunkea. Jos haluaisin ostaa maitotetran, ja kaupan ainoan vaihtoehdon kyljessä kerrotaan tuotteen sisältä arsenikkia, jatkaisin luultavasti matkaani ja tyytyisin veteen. Mutta näin ei tapahdu tupakan kohdalla. Ihmiset jatkavat röökinpolttelua –ja ostamista, koska he ovat tottuneet siihen.
kirjoitti Arttu Toiviainen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti